fbpx

Transport gratuit pentru comenzile peste 150 lei!

Ashwagandha, ghid complet: beneficii, proprietăți, precauții

Ashwagandha Beneficii

Ce este Ashwagandha și ce proprietăți are această plantă ayurvedică? Are Ashwagandha beneficii asupra sănătății? Află detalii în cele ce urmează!

Ce este Ashwagandha?

Ashwagandha este una dintre plantele medicinale importante în știința Ayurveda, alături de Guggul și Brahmi. În mod tradițional, această plantă crește în zone din India, Asia și Africa. Planta e de talie mică, iar florile ei sunt de culoare galbenă. Sub formă de pulbere arată așa:

Ashwagandha

Lumea o mai știe și sub denumirea de Withania somnifera, acesta fiind numele botanic, cât și „ginseng indian” sau „cireș de iarnă”.

Istoria Ashwagandha

În Sanscrită, Ashwagandha se traduce prin „mirosul calului”. Nu sună tocmai plăcut, iar mirosul poate fi considerat neplăcut pentru unii consumatori.

În funcție de procesul de transformare în pulbere, mirosul se poate reduce. Numele poate să facă referire, pe lângă miros, la potențiala abilitate de a îți crește puterea. [1]

Conform textului antic ayurvedic al lui Charak Samhita, Ashwagandha afectează Balya (puterea corpului) și Brimhaniya (masa corporală).

Ashwagandha este folosită de secole întregi în componența diverselor suplimente alimentare și este cunoscută predominant pentru efectele sale asupra creșterii energiei, a reducerii anxietății și a stresului, insomniei, fertilității la femei, cât și a concentrării. [2]

Folosirea & posibilele beneficii ale Ashwagandha

Ashwagandha este cel mai des întâlnită ca fiind un adaptogen.[3]

Un adaptogen este cunoscut ca fiind o plantă ce crește rezistența la stres și în loc de extenuare, asigură un echilibru interior.

Printre cei mai cunoscuți adaptogeni, alături de ashwagandha, se mai află și turmenicul, moringa, rădăcina de lemn dulce, tulsi, afinele și urzica.

Doza zilnică poate varia între 300 și 1000 de mg. Maharishi Ayurveda, are în componență Withania somnifera (Wintercherry)* 475 mg, Tapioca starch* 25 mg.

(*ingredientele provin din agricultură ecologică certificată)

1. Reducerea stresului

Principalul motiv pentru care oamenii folosesc Ashwaghanda este reducerea stresului. Mai multe studii evidențiază acest beneficiu.[4] [5] Ashwagandha pare să ajute la controlul cortizolului (hormonul stresului). [3]

Într-un studiu cu 58 de participanți, care au luat 250 sau 600 mg de extract de Ashwagandha timp de 8 săptămâni au redus semnificativ stresul perceput și nivelurile de cortizol, în comparație cu cei care au luat un placebo.

În plus, au experimentat îmbunătățiri semnificative ale calității somnului în comparație cu grupul placebo. [3]

Un alt studiu cu 60 de participanți a arătat că cei care au luat 240 mg de extract de Ashwagandha pe zi timp de 60 de zile au avut reduceri semnificative ale anxietății în comparație cu cei care au primit un placebo.

2. Creșterea forței/puterii fizice

Se studiază Ashwagandha în îmbunătățirea forței fizice. Unul dintre studii, a fost făcut pe 30 de participanții. Subiecții au fost bărbați cu o vârstă medie de 20 de ani.

S-a constatat că cei care au primit Ashwagandha au experimentat o creștere a vitezei, cât și îmbunătățirea forței.

S-a mai observat o creștere a puterii musculare, alături de un procent mai scăzut de grăsime corporală și al nivelului de colesterol atunci când a fost administrat Ashwagandha. [6]

O altă analiză a inclus 12 studii la bărbați și femei care au luat doze de Ashwagandha între 120 mg și 1.250 mg pe zi.

Rezultatele sugerează că planta poate îmbunătăți performanța fizică, inclusiv puterea/forța, cât și folosirea respirației în mod corespunzător, mai exact a oxigenului în timpul exercițiilor fizice. [7]

În timpul exercițiilor fizice cu intensitate mare, e important ca absorbția de oxigen să fie optimă.

Un studiu similar întărește idee că Ashwagandha produce rezultate pozitive.

Participanții studiului au fost exclusiv bărbați, iar comparativ cu grupul placebo, cei care au primit Ashwagandha au observat creșterea forței musculare și dimensiunea mușchilor în brațe și piept, precum și o reducere semnificativă a procentului de grăsime corporală.[8]

3. Îmbunătățirea disfuncției sexuale la femei

Se pare că există un studiu pilot care arată că Ashwagandha ar putea aduce beneficii femeilor care se confruntă cu disfuncție sexuală. Libidoul scăzut vine de cele mai multe ori din cauza stresului.

De aceea, administrarea de Ashwagandha pare că a dus la îmbunătățiri semnificative ale excitării, lubrifierii, orgasmului și satisfacției, după cum au raportat participanții.[9]

Deși această plantă a avut unele efecte pozitive, sunt necesare studii suplimentare pentru a concluziona eficiența sa în disfuncțiile sexuale feminine.

4. Ajută la reglarea nivelului de testosteron și fertilitate la bărbați

Infertilitatea este o problemă în ziua de azi, de cele mai multe ori declanșată de stilul de viață și stres. La nivel global, între 8-12% din cupluri trec prin acest impediment, iar 40-50% din cazuri se datorează infertilității bărbatului.[10]

Există câteva studii care arată că Ashwagandha ajută la creșterea nivelul de testosteron și a fertilității.

Unul dintre studii arată că cei care au luat adaptogenul Ashwagandha au arătat îmbunătățiri în reglarea hormonală reproductivă și 14% dintre partenerele acestora au rămas însărcinate. Studiul a fost făcut pe 60 de bărbați. [11]

O altă analiză ce a adunat patru studii a constatat că tratamentul cu Ashwagandha a crescut semnificativ concentrația și motilitatea spermatozoizilor la bărbații cu un număr scăzut de spermatozoizi, dar și motilitatea acestora la bărbații cu un număr normal de spermatozoizi. [12]

Datorită unui număr mic de studii eligibile, datele disponibile, deși promițătoare, sunt limitate pentru a oferi dovezi noi și suficient de solide ale beneficiilor Ashwagandha în infertilitatea masculină.

5. Ajută în reducerea inflamației

Ashwagandha, numită și Withania somnifera, iar cel mai puternic compus bioactiv izolat din rădăcinile de Withania somnifera este lactona Withaferin A (numită și WA).

Acest compus poate ajuta la reducerea inflamațiilor din organism. Tot WA a fost testată pe animale și s-a arătat că WA poate ajuta, de asemenea, la reducerea nivelurilor de proteine ​​inflamatorii, cum ar fi interleukina-10 (IL-10).[13]

Pentru a putea extrapola și la oameni, un alt studiu unde 98 de oameni au fost compatibili, care se confruntau cu stres, au avut rezultate în reducerea proteinei C reactivă – un marker inflamator – în comparație cu cei care au consumat un placebo.[14]

6. Îmbunătățirea calității somnului

Un somn bun este esențial în viața noastră, iar 7-8 ore de somn sunt recomandare zilnic, pentru adulți. El ajută la memorie, învățare, metabolism regulat, etc.

Somnul este o stare de inconștiență reversibilă în care creierul este mai puțin sensibil la stimulii externi. De-a lungul perioadei de somn, corpul va trece periodic între somnul cu mișcare nerapidă a ochilor (NREM) și somnul cu mișcare rapidă a ochilor (REM).

Cum Ashwagandha poate reduce nivelul de stres și anxietate la oameni, o meta-analiză ce include mai multe studii arată că i-a ajutat și la calitatea somnului. Analiza s-a realizat pe un eșantion de 400 de participanți.

Rezultatele arată un efect mic pozitiv, însă per total, calitatea generală a somnului s-a îmbunătățit. Cei care sufereau de insomnie au avut rezultate comparabil mai bune.[15]

Gestionarea calității vieții rămâne o provocare pentru populația în vârstă, în special gestionarea durerilor articulare, somnului și a bunăstării.

Cu o populație globală îmbătrânită în creștere, sunt necesare măsuri pentru a stabiliza acest lucru.

De aceea, un studiu pe 50 de oameni în vârstă a constatat că administrarea a 600 mg de rădăcină de Ashwagandha pe zi timp de 12 săptămâni a îmbunătățit starea de bine și calitatea somnului. [16]

 7. Reducerea nivelului de zahăr din sânge

Ashwagandha poate aduce multiple beneficii în viața unui om. Întreaga plantă a fost utilizată pentru proprietățile sale medicinale, cum ar fi cea antiinflamatorie, antistres, antioxidant, etc..

Studiile experimentale (in vitro/preclinice) și clinice au demonstrat efecte antidiabetice ale extractelor de Withania somnifera. Se pare că o meta-analiză de 24 de studii arată că Ashwagandha a redus glicemia, hemoglobina A1c (HbA1c), insulina, lipidele din sânge și markerii de stres oxidativ.

Printre aceste studii, s-au numărat și cinci studii clinice pentru persoanele cu diabet. [17]

Datele experimentale colective din acest studiu nu sunt suficiente  pentru a oferi dovezi noi și suficient de solide ale beneficiilor Ashwagandha pentru a fi recomandată în diabet. Pentru a consolida și a valida profilul anti-diabetic e nevoie de un eșantion mai mare și durată mai lungă.

Precauții

Ashwagandha este un supliment alimentar sigur pentru majoritatea oamenilor, deși e bine să vă consultați cu un medic înainte de a începe un tratament pe termen lung.

Pentru femeile care alăptează sau cele care sunt însărcinate este necesar să se discute cu medicul înainte de a lua!

Ți-am stârnit curiozitatea? Poți găsi Ashawagandha aici.

În plus, știai că Ashwagandha se regăsește și în compoziția suplimentului Amrit Kalash? Îl poți găsi aici!